پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
از دنیای علم و تکنولوژی چه خبر ؟(3)
نوشته شده در یک شنبه 24 مهر 1390
بازدید : 1056
نویسنده : منو تو

نخستین حافظه جانبی برای مغز ساخته شد

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

تصور کنید روزی بتوانید یک مموری کارت را به مغز خود وصل کنید و از فایلهای موجود در آن بلافاصله استفاده کنید. مثلا اطلاعات مورد نیاز برای یک کنفرانس یا امتحان را دانلود کنید و آن را چند دقیقه قبل از شروع جلسه در مغزتان ذخیره کنید و در جا از داده های آن استفاده کنید. یعنی یک ماتریکس تمام عیار. خب به نظر می رسد این تصور چندان هم دور از ذهن نیست. چون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توانسته اند قدمهای اولیه در این راه را بردارند.

بعد از مطالعات فراوانی که دکتر تئودور برگر و همکارانش در مورد واکنشهای شیمیایی فرآیند یادگیری کوتاه مدت در مغز موشها انجام دادند، توانستد یک چیپ کوچک بسازند که از الکترودهایی برای اتصال به مغز و افزودن به ظرفیت حافظه استفاده می کند.این پروتز عصبی قادر است سیگنالهای عصبی را ذخیره کند و درست مانند یک حافظه جانبی الکترونیکی به موشها کمک کند تا سریعتر و بیشتر یاد بگیرند.

با روشن کردن مدار، یادگیری به موشها القا می شود و آنها "یاد می گیرند" و با خاموش کردن مدار، همه چیز را به سرعت فراموش می کنند. دکتر برگر ادعا می کند که اگر بتوانند جزئیات بیشتری از فرآیند رمزنگاری سلولهای عصبی را بفهمند، قادر خواهند بود تقریبا هر چیزی را در حافظه ایجاد یا حذف کنند. دقیقا مثل یک فلش مموری که به مغز وصل می شود. در حال حاضر تحقیقات آنها بر روی موشها موفقیت آمیز بوده و هدف بعدی آنها اجرایی کردن این پروژه در مورد میمونهاست.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مقاله ای که برای معرفی این تکنیک منتشر کرده اند، هدف از تحقیق بر روی چنین طرحی را کمک به بازیابی حافظه و یا افزایش ظرفیت حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر، سکته مغزی یا ضربه به جمجمه اعلام کرده اند. اما صبر کنید... مساله خیلی شبیه داستانهای علمی-تخیلی به نظر می رسد. اگر واقعا چنین دستاوردی در آینده محقق شود، فکر می کنید چه واکنشهایی را در میان مردم بر می انگیزد؟ چه استفاده ها (یا سوء استفاده های) دیگری می توان برای آن در نظر گرفت؟ اگر چنین فلش مموری در دسترس شما بود، چه فایلهایی را روی آن ذخیره می کردید؟

منبع : نارنجی

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com
مقاوم ترین موبایل دنیا

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

اخیرا سایتی به نام blendtec که مخلوط کن‌های حرفه ایی تولید و به فروش می‌رساند برای تبلیغ محصولات خود و جلب توجه مردم دست به کارهای جالبی زده است و برای نشان دادن قدرت محصولات خود جدیدترین موبایل‌ها، آیپد ها و … را در داخل آن قرار می‌دهند تا در چند ثانیه آن را به پودر تبدیل کنند!! تا قدرت محصولات خودشان را نشان دهند.

بله کاملا درست شندید در سایت willitblend برای نشان دادن قدرت مخلوط کن خود آیفون (ویدیو)، آیپد 2 (ویدیو) و جدیدترین محصولات را داخل آن قرار می‌دهند تا به پودر تبدیل شوند.

در آخرین برنامه موبایل Sonim XP3300 ( ویدیو ) که در حال حاضر مقاوم‌ترین موبایل دنیا است نیز مورد آزمایش قرار گرفت و باز هم توانست از این عنوان خود دفاع کند. در این آزمایش در اثر ضربات تیغه‌ها کنارهای موبایل زبر و زمخت شد ولی همچنان قابل استفاده بود و می‌توانستید با آن تماس بگیرید.

در ساخت این موبایل برای دست یابی به بدنه سخت و محکم آن از مواد ارتعاشی استفاده شده است تا در اثر ضربات دچار شکستگی نشود و به حالت اولیه بازگردد و تا 2 متر زیر آب نیز ضد آب است، در این موبایل از شیشه مقاوم Gorilla به ضخامت 2 اینچ استفاده شده است (شیشه‌های Gorilla در موبایل‌های ایفون 4 و در تبلت های گلکسی استفاده شده است که در سطح جهانی به عنوان شیشه ضد خش و ضربه شناخته شده می‌شود).

این موبایل 525 دلاری از سیستم عامل محبوب اندروید بهره می‌برد و دارای یک صفحه نمایش 2 اینچی با ابعاد 320 * 240 و یک دوربین 2 مگاپیکسلی با 3 سال گارانتی است ولی نکته شاخص و قابل توجه دیگر باطری آن است که زمانه مکالمه (فعال) آن 24 ساعت است و زمان استند بای آن 800 ساعت یا به عبارتی 19 روز است.

منبع : پرشین سل

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

میکروسکوپ دیجیتال ویژه دانشمندان کوچک!

شرکتی به نام LR به منظور افزایش علاقمندی کودکان به پدیده های علمی میکروسکوپی ابداع کرده است که به کودکان امکان می دهد در کنار بزرگنمایی اجسام مختلف، از این موضوعات عکسهای دیجیتال به ثبت برسانند. برای جلب توجه کودکان نسبت به مسائل علمی راهکارهای متعددی وجود دارد، اما هدیه دادن یک میکروسکوپ یکی از جذاب ترین این راهکارها به شمار می رود.

از آنجایی که تهیه یک میکروسکوپ واقعی می تواند هزینه زیادی به بار بیاورد و در عین حال استفاده از آن برای برخی از کودکان پیچیده و دشوار باشد، ابزارهایی مانند میکروسکوپ دیجیتال دستی Zoomy وجود دارند که می توان با اتصال آنها به رایانه بسیاری از اجسام را بزرگنمایی کرده و جزئی ترین بخشهای ساختار اجسام مختلف را به نمایش گذاشت.

این ابزار تخم مرغ مانند از قدرت بزرگنمایی 35 تا 53 برابر برخوردار بوده و می تواند با استفاده از حسگر VGA CMOS تصاویری با وضوح تصویری 640 در 480 به ثبت برساند. چهار چراغ LED نور مورد نیاز برای این میکروسکوپ را فراهم آورده و کودک می تواند با استفاده از قطعه ای پیچ مانند میزان تمرکز تصویر بر روی جسم را افزایش دهد.

انرژی مورد نیاز این میکروسکوپ نیز با استفاده از کابل USB متصل به رایانه تامین خواهد شد. بر اساس گزارش گیزمگ، کودکان می توانند برای عکاسی از موضوع مورد بررسی خود تنها یک کلید که بر بالای این میکروسکوپ قرار دارد را فشار دهد. این میکروسکوپ توسط شرکتی به نام Learning Resources ابداع شده است.

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

مشخصات فنی تلویزیون 950 سامسونگ ارایه شد

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

از وقتی تصاویر این نمایشگر زیبای سامسونگ چند هفته پیش در اینترنت منتشر شد، افراد زیادی را عاشق خودش کرد. حالا مشخصات فنی نمایشگر 950 سامسونگ منتشر شده است تا شما را خوشحال تر هم بکند. ‏

این نمایشگر که در دو سایز ۲۳ و ۲۷ اینچی ارایه می شود قادر است تصاویر دو بعدی را به سه بعدی تبدیل کند و از نوع LED - Backlit است. رزولیشن صفحه 1920 در 1080 است و کنتراست 1000 : 1 دارد. زمان پاسخ دهی تصویر هم ۲ میلی ثانیه است. شرکت سامسونگ آنها را در دو مدل نمایشگر و نمایشگر/تلویزیون HD به بازار ارایه می کند. تا این محصول هم بازی های سه بعدی را تحویل تان بدهد و هم یک تلویزیون HD سه بعدی داشته باشید. ‏

نام دقیق مدل ۲۳ اینچی S23A950D و مدل ۲۷ اینچی S27A950D است. روی آنها انواع ورودی و خروجی را هم پیدا می کنید. چیزهایی مانند HDMI و USB2 به همراه ورودی/خروجی دیجیتالی صدا و ورودی کابل شبکه و Display Port. یک حسگر مخصوص هم روی این نمایشگرها وجود دارد که هدف اش کم کردن مصرف انرژی است. این حسگر هنگامی که از اتاق خارج شوید به صورت خودکار نمایشگر را خاموش می کند. ‏

اما تمام این امکانات یک طرف، طراحی زیبای این نمایشگرهای سه بعدی در طرف دیگر قرار میگیرد که واقعا وسوسه برانگیز است. قرار است این نمایشگر ها از دو ماه دیگر به بازار ارایه شوند اما متاسفانه هنوز قیمت آنها اعلام نشده است.

منبع : نارنجی

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

مغز خنک، خواب خوب

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

تقلا برای خوابیدن بعد از یک روز خسته کننده ... ممکن است سرشماری گوسفندان یا حتی خوردن قرصهای خواب هم چندان موثر نباشند. اما پژوهشگران دانشکده پزشکی پیتز بورگ در آخرین کنفرانس "خواب" سال 2011 روش جالبی را برای درمان بیخوابی پیشنهاد کردند: خنک کردن مغز!

آنها یک کلاه پلاستیکی خنک کننده ابداع کرده اند که قسمتهای پیشانی را می پوشاند و با پایین آوردن دمای مغز می تواند به خواب سریعتر فرد کمک می کند. در تحقیقی که آنها بر روی افراد عادی و بیمارانی که از بیخوابی رنج می بردند انجام دادند، افراد بیخواب بعد از پوشیدن این کلاه خاص، بطور میانگین در زمان 13 دقیقه به خواب رفتند، یعنی زمانی برابر با افراد سالم.

دانشمندان فکر می کنند این کلاه با پایین آوردن دمای مغز باعث کاهش سوخت و ساز آن (بخصوص در ناحیه پیشانی مغز) می شود و به خواب سریعتر و راحت تر فرد کمک می کند. هنوز این کلاه ها به صورت تجاری وارد بازار نشده اند، همچنین عوارض احتمالی استفاده از آنها نیز هنوز مشخص نشده است؛ مثلا معلوم نیست که آیا استفاده از این کلاهها باعث تشدید علائم افراد مبتلا به سینوزیت خواهد شد یا نه.

منبع : نارنجی



:: موضوعات مرتبط: دانش و فناوری , دنیای علم و تکنولوژی , ,
:: برچسب‌ها: دنیای علم و تکنولوژی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: